Un stil de viata mai sanatos?!?!

De cand am inceput sa fac postarile cu "What I ate Wednesday" am primit multe comentarii in care eram laudata pentru ca mananc sanatos, pentru ca am portii micute si alte cele. De atunci tot promit sa scriu randurile astea. Randurile despre adevarurile alimentare ale existentei mele!:))

N-am fost niciodata un copil sau un adult cu probleme de greutate. Mereu m-am plasat undeva "in norma", cu perioadele firesti de "pufosenie" in copilarie si cu perioada cretina de infometare ca sa arat ca un schelet in adolescenta (stupid stupid me!).

Relatia mea cu mancarea a fost mereu una de mare iubire. Cine ma vede nu ma crede pentru ca pana la momentul asta metabolismul meu mi-a fost prieten si a functionat la capacitate maxima. In momentul in care statea un om cu mine la masa si eu eram in "toane obisnuite" se crucea. Unde intra atata mancare in tine?? Cum mananci atat fara sa pui pe tine? Cum poti manca toate prostiile fara sa te ingrasi? Nu aveam nici un merit. Zestrea genetica se pare ca m-a fericit pe partea asta. Si da, iubesc mancarea si chestia asta nu cred sa se schimbe vreodata!

Si pentru ca zestrea genetica era de partea mea bagam frate. Pana nu puteam inchide nasturele de la blugi. Aici e de fapt buba. Ca nu ma pot opri de obicei. Mai ales daca e ceva ce imi place mult mananc pana plesnesc. La propriu. NOT GOOD! Problema e ca ador mancarea pacatoasa, tip fast food si am un altar inchinat dulciurilor. Aaaa da si carbohidratii sunt cea mai de gasca echipa pe care o cunosc eu!:))Mai in gluma mai in serios al meu sot imi spune ca daca o sa mor de tanara, de diabet o sa mor! Pot trai numai cu dulciuri si le-as manca la orice ora in cantitati industriale. Nu pot efectiv sa tin ciocolata in casa fara sa o devorez. Imi sta pe creier cand stiu ca e acolo. Si mai e ceva. Sunt anormal de pofticioasa. Mai rau ca un copil mic. Imediat imi ploua in gura cand ma gandesc la un fel de mancare pe care nu l-am mancat de mult/care imi place, la un baton de Snickers sau mai stiu eu ce! See?? I am normal!:))

Cat am fost gravida am pus vreo 16 kg (din care 10 cred ca era numai burta). Imediat dupa ce am nascut s-au dus fara sa le fac nimic deosebit. Alt domeniu in care am fost norocoasa. Numai ca eu mi-am vazut de mancatul meu haotic. Mai ales cu copil mic ma trezeam ca nu mananc toata ziua si seara rupeam frigiderul in doua. Sau mancam numai prostioare, in mersul calului. 

N-am tinut in viata mea o dieta pentru ca stiu ca n-am vointa necesara si pentru ca sincer eu nu cred deloc in ele. Si pentru ca nu am avut nevoie, hai sa o zic pe aia dreapta!

In ultima vreme ma gandesc ca as da vreo doua kilograme jos. Am cam 53 la 1.62 inaltime. Teoretic cica e greutatea ideala la inaltimea mea. Asa imi spunea bunica atunci cand ma obliga sa mananc tot din farfurie ca sunt prea slaba!:)) Dar pentru mine nu e. Eu ma simteam bine la 49-50. Si acum incepe povestea adevarata. Important e cum ne simtim, nu cum aratam. Important e sa nu ne mai judecam si sa nu ii mai lasam nici pe altii sa ne judece: ca suntem prea sau prea. Important e sa ne iubim NOI! Si mai ales, important e sa fim sanatoase. As putea sa raman si cu cele 53 dar sa stiu ca am grija de mine!

Acum, sincer, ziceti voi, cu descrierea alimentatiei de mai sus credeti voi ca sunt ok chiar daca nu am kilograne in plus? Va spun eu!Nu! Energia mea nu e unde ar trebui sa fie, iar ce nu se vede pun pariu ca iar nu e ok. 

Norocul meu e ca iubesc fructele si legumele aproape la fel de mult pe cat iubesc dulciurile (blasfemie!!). Ghinionul meu e ca nu am ambitie si ca imediat ma ajung ispitele culinare din urma. Am zile dezastruoase si zile bune. Dar mi-am propus sincer sa respect anumite reguli foarte importante din punctul meu de vedere si sa imi dovedesc mie ca imi iubesc corpul. Sa nu il mai pedepsesc si terorizez zilnic cu diverse! Sa invat ca organismul are nevoie de combustibil pentru a functiona, nu de "chestii gustoase". Si da, uneori asta inseamna sa nu ne mai gandim ca batoanele alea de morcov n-au savoarea chipsurilor, sa le mancam naibii si sa inchidem volumul vocii stupide care cere mizerii! Mancarea trebuie sa fie in primul rand combustibil, iar corpul nostru nu e cos de gunoi!! Bine ar fi sa imi amintesc asta si cand mananc al 7-lea biscuite cu ciocolata! :(

Am avut o perioada foarte ok cateva saptamani dupa care am cazut iar din nori si m-am trezit pe vechea strada. Aia asfaltata cu ciocolata! Acum va intreb asa: va intereseaza sa va spun din cand in cand micile mele sfaturi si sa va povestesc despre luptele si victoriile sau esecurile personale din domeniu??Sau mai bine ma abtin?


Repet, nu e vorba aici despre cure de slabire! Eu vorbesc despre ce putem face ca sa fim sanatoase! Cate un pic in plus in fiecare zi!! Asadar?? Sa pregatesc si lista cu chestii basic pe care eu vreau sa le aplic si cum le putem adapta la diverse contexte??Cate ceva despre miscare pentru lenesi (sa va povestesc si cat de certata sunt cu sportul), cate ceva despre cat si cum mananc ca sa lupt cu tentatiile, cate ceva despre evitarea capcanelor creierului nostru parsiv, cate ceva despre cum sa ne rasfatam fara sa exageram?? Precizez ca toate astea ar fi povestite din perspectiva cuiva care inca incearca. Nu sunt nutritionist, nu sunt nici doxa in domeniu dar vreau intr-adevar sa aplic cat mai multe schimbari marunte in viata mea. Pentru ca vreau sa vad schimbarile si vreau sa fiu un exemplu pentru fata mea despre cum ar trebui sa ne purtam cu noi insine! Si pentru ca vad ca incetisor organismul meu ma anunta ca deja mi-am facut prea mult de cap, ca nu mai am 15 ani si ca daca nu vreau sa regret mai tarziu azi e o zi perfecta pentru a incepe ceva. Nu maine, nu luni!!AZI! Cate putin in fiecare zi fara sa ma gandesc ca nu ajunge sa fac x ca sa fie totul ok. Nu ajunge dar nimic nu e nici el prea bun!:))

Si ca sa raman in nota postarii va spun ca de azi reiau lupta cu hidratarea. Am zile cand beau apa incontinuu si zile cand ma trezesc ca am baut un pahar cu apa toata ziua. Nu e de bine. Mi-am propus sa fiu constanta si sa beau apa! Pentru ca atunci cand nu beau ma doare capul, ma simt ca o pruna scofalcita, ma simt obosita! Si pentru ca in perioadele cand beau constant apa pielea mea imi multumeste fiind mai frumoasa decat de obicei!! Cine mai bea apa cu mine??

Astept sa imi spuneti daca vreti sa mai auziti despre astfel de treburi pe aici. Daca nu vreti, eu ma conformez si nu va mai stresez, imi vad de ele in liniste!:))

Share:

26 comentarii

  1. Da, da, DA! Suuuper-postare!!!
    Si sa stii ca m-am regasit in 90% din tot ce ai scris: si pe mine m-a ajutat pana acum metabolismul bun. Si eu mancam cate o cratita de macaroane cu branza in adolescenta. Si deffinitely si eu ma gandesc ca viata fara carbs pentru mine ar fi pustiu :)))

    Doua diferente ne despart: eu chiar n-am o chestie pentru dulciuri. Adica am: imi plac insa dulciurile gen praji' - cu ingrediente multe, eventual procesate termic. Nu-mi place insa ciocolata sau inghetata ca atare. Pur si simplu nu-mi trezeste pasiuni. Asta ar fi bine...din pacate insa nici dupa legume si fructe nu ma omor. Mananc...dar nu-s preferatele mele. Cartofii sunt preferatii mei!! (si aia nu-s legume, stiu!) Imi plac cartofii, pastele si sosurile (in special cele rosii sau albe, cu carne, cu smantana, cu vin). In general imi plac mancarurile foarte bibilite, cu muuulte ingrediente si condimente. Pe mine nu ma poti face fericita dandu-mi o rosie si o buca' de branza. Daca nu-i perpelita macar 3 minutele pe foc si nu are adaugate 5 mirodenii, un ulei, un sos, un...ceva...nu ma vei face sa aplaud :)

    Si asta e problema! Pentru ca ultimii ani si in cazul meu au fost marcati de sedenatrism. Si...a inceput sa se vada! Momentan sunt in etapa aia de "skinny-fat" - adica am o silueta normala, atletica. Dar resimt acut lipsa de tonus muscular, sunt...jelly-like. Si aici vreau sa lucrez din tot sufletul! So: YEAH!! Bring on the good advices si eu voi fi p-aici sa citesc si sa ma inspir!

    PS: Inca o chestie o admir la tine: portion control si faptul ca mananci de mai multe ori pe zi si foarte divers! Eu mananc de obicei doar 2 mese pe zi....cateodata 3 (in zilele bune).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu sunt fan chestii elaborate dar din pacate de cand cu Katia nu mai am timp de asa ceva. Adica nu imi mai permit sa stau sa bibilesc:(. Iar cu prajiturile belieeevee me, stiu sentimentul daaar ciocolata si alte prostii preambalate sunt la indemana.:)) Si cuptorul de unde stam acum nu functioneaza si imi saboteaza multe chestii.
      Sedentara eu sunt de cand ma stiu. Si tremura tot ce se poate pe mine. Mereu zic ca arat bine cu haine pe mine...dar mi-e groaza cand vine timpul de costum de baie. Mi-am jurat ca in viata asta sa fiu si eu fit, nu slaba. Ca nu aia vreau!:))

      Portion control e lupta. Pentru ca repet tendinta e sa mananc pana crap. Chestia cu de multe ori pe zi si cate putin ma ajuta sa nu dau iama o data! Si da, trebuie sa ma fortez si sa mananc divers pentru ca am zile cand as manca de dimineata pana seara paste..sau paste sau...da!:)))

      Ștergere
  2. Si eu am remarcat ca durerile de cap vin de la apa pe care nu am baut-o, soacra-mea zice ca e lipsa de calciu.. nu ma crede, si ea ca si mine, uneori bem doar un pahar de apa ca si tine intr-o zi. Dar ma lupt cu mine sa beau mai mult. Sunt zile cand da e bine, dar nu stiu ce am de ma las pe o ureche.

    Eu sunt pentru! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti zic eu ca la lipsa de calciu e mai urat. Cu ameteli de nu vezi in fata ochilor and co. Eu in general vara beau fara probleme, dar toamna si iarna nu prea simt nevoia. Si nici primavara!:))

      Ștergere
  3. "Sunt anormal de pofticioasa. Mai rau ca un copil mic. Imediat imi ploua in gura cand ma gandesc la un fel de mancare pe care nu l-am mancat de mult/care imi place, la un baton de Snickers sau mai stiu eu ce!"
    Vorbele astea...parca-s ale mele! :))

    Am aceeasi greutate si aceeasi inaltime cu tine!:D

    In rest, tu esti mai bine decat mine in atitudine, in felul in care gandesti in privinta alimentatiei! Eu nu stiu ce astept?! cert e ca inca astept!

    La "adapat", raspund propunerii/provocarii si merg de mana cu tine!

    Eu am citit cu drag si vreau sa mai aud (sperand ca ma vei influenta pozitiv)!

    Kisses!
    E bine piticuta ta? Asa sper!:)

    Ilda
    Lavender Thoughts

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa stii draga Ilda ca si la mine aceste constatari sunt de data recenta. Si nu imi ies mereu.:)) Foarte amuzant ca suntem "la fel construite. Oricum tu ai o conformatie mai ok ca a mea din ce am vazut. Eu am solduri foaaarte inalte si talie lipsa si cand aveam 45 de kg.:))

      Da, piticuta e destul de bine. In cateva zile isi revine!:)

      Te pup!

      Ștergere
  4. Felicitari pentru decizia ta!Iti doresc mult succes si staruinta!:) Sunt alaturi de tine;) Doar stii;) Beau si eu apa constient;)
    Si ai absoluta dreptate:schimbarea se face prin pasi mici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Claudia!!Spor la apa si la toate!:))
      Da, pasi mici si hotarati sa fie!:)

      Ștergere
  5. Vin si eu sa beau apa! Exact la fel fac si eu.
    Apa, apa, apa :))) ar trebui sa o consum in cantitati semi-industriale. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu neaparat in cantitati semi-industriale dar nici un paharel pe zi nu e chiar cea mai buna idee!:))

      Ștergere
  6. ma cam regasesc in ec spui tu aici, diferenta e ca eu chiar n-am chef sa renunt la dulciuri complet :)). n-am alte vicii, deci nu e asa grav.

    cu apa insa stau bine, beau tot timpul ;).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dar cine a zis ca eu o s arenunt de tot la dulciuri??N-as putea ever!:)) Eu am alte vicii...produsele cosmetice!:))
      Eu beau vara la greu si in rest cam pauza.

      Ștergere
  7. eu...beau de aobicei 3-4 litri in 24 de ore...nu mi-am propus, sunt setila de cand ma stiu ! ce fac rau ??? ca beau minerabila :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Woaaaaa esti tare! La un moment dat un medic mi-a zis ca nici prea multa nu e bine dar nu stiu zau daca sa cred! Eu minerala daca beau un pahar pe saptamana..Plata si ceai!:))

      Ștergere
  8. postarea asta m-a facut sa fiu mai constincioasa cu apa. Iarna cel putin imi e imposibil sa o beau. Si sa tai in jumatea cantitatea de cafea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oaa???Te-a convins o postare de a mea pe tine??De cand ma stiu e cam invers cu motivatul:) Ma simt onorata! Si eu am acelasi bai, iarna nu imi iese treaba! Cu cafeaua nu am treaba ca am taiat-o drastic fara sa fi vrut!

      Ștergere
  9. Si mie mi se mai intampla sa uit sa beau apa :D voi incerca sa am mai multa grija

    RăspundețiȘtergere
  10. Auci, mi-am adus aminte ca nu am mai baut apa de ieri :|
    Ce fel de viitor medic sunt eu daca nu beau apa?
    Cat despre alimentatie, eu mereu am zis ca nu este neaparat sa respectam anumite reguli pentru a fi sanatosi.Eu mananc numai mancare gatita acasa, de mine.O pizza nu cred ca se pune pentru ca deh, ori ca e facuta in oras ori acasa (cu blat cumparat) tot aceeasi chestie este.Diferenta sta in felul in care stim sa ne portionam mesele, zic eu.
    Eu is anemica rau, si exact ca si tine, bag in mine pana crapa pantalonu' si nu se depune nimic.De 5 ani ma chinui sa adun 1-3 kilograme sa arat si eu decent in fuste:)), but what the hell...degeaba ma indop.Acum savurez fiecare papica din farfurie si nu o mai inghit ca ghiolbanu', si nu numai ca imi ajuta organismu;, dar parca e si mai buna :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))Un medic care nu practica ce spune!:P Un fel de fa ce zice popa nu ce face popa. Aici substituim popa cu medic!:))
      Si eu mananc in general mancare gatita dar recunosc ca daca ar fi dupa mine as trai numai cu aiureli.:)) Da, cantitatea face diferenta. Dar si calitatea ca na, daca mananci slanina de trei ori pe zi chiar de bine nu o sa fie!:)
      La mine a inceput sa se depuna. Tocmai aici e problema. Eu nu vreau sa mai adun. Picioarele la mine sunt cam singura parte a corpului de care sunt/eram multumita. Acum si alea s-au flescait de la sedentarism.

      Ștergere
  11. Ha ha, cata dreptate ai! Sa curga ciocolata si pastele. Si apa...numai dupa ce mananc prea multe cipsuri si trebuie neaparat...
    Eu sunt pentru, chiar mi-ar placea sa scrii astfel de postari. Poate descoperim si noi, cele care suntem in situatii asemanatoare, vreo idee sau vreun tip care sa functioneze si la noi. Ca eu una pot sa ma impiedic de sticla cu apa prin casa, tot nu imi vine sa beau :))
    Multa sanatate piticei tale!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa...eventual paste cu ciocolata!:)))
      O sa incerc atunci sa scriu pentru ca vad ca a fost mai multa lume interesata. Eu daca vad sticla imi amintesc si beau. Dar ma oblig sa o fac!
      Multumim de urare!:)

      Ștergere
  12. Eu vreau sa citesc din toate din ce ne propui tu mai sus.
    Probabil ca daca as reusi sa ma mobilizez, as scrie si eu despre cateva mituri de tipul celor 2 l de apa musai pe zi sau al caderilor de calciu. Pe scurt, nu-i musai sa bei 2l, corpul are un mecanism de reglare bine pus la punct si iti cere cand are nevoie. Nici cu 250 ml pe zi nu sugerez ca ar trebui sa stam, dar nici nu trebuie sa ne fortam sa atingem vestitul prag. De altfel, in cei 2l sunt incluse si ciorba, si iaurtul si apa din fructe, legume si alte alimente.
    Iar caderile de calciu, ei bine...ele nu prea exista. Sunt rare cazurile de hipocalcemie si acelea se manifesta mult mai urat decat crede lumea. De obicei, hipoglicemia e de vina sau diverse stari emotionale intense.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, stiu treaba cu 2l ca e mit. Stiam ca in principiu "corect" e undeva la 30 ml pe kg corp. Deci variaza. Dar vorba ta pana la urma e chestie de cat cere organismul. Numai ca sa nu uitam ca organismul nostru saracul da semnale dar uneori noi le intrepretam pe dos. Ca treaba aia ca de multe ori cand crezi ca iti e foame de fapt iti e sete...Eu am avut de doua ori caderi de calciu adevarate. Din alea cu lesinat in statia de metro si pierderea cunostintei pentru cateva minute. Si cand am vrut sa ma ridic am crezut ca am orbit pentru ca vreo 15 minute nu am vazut nimic. NIMIC. Ehhh, eram mica si proasta, nu mancam, eram in perioada urata a lunii si ...mdeaaaa

      Ștergere
  13. Imi place cum ai scris si iti urez multa bafta. Vreau sa citesc pe aici mai multe chestii de genul asta. Si stii de ce? Pentru ca sunt exact la fel ca tine. Nu pot sa ma abtin. E o faza amuzanta cu dulciurile. Cand avem ceva dulce in casa, instant o intreb pe mama care e partea mea. Si o mananc pe toata. Aici, acum. Mama rade de mine si se mira ca nu pot sa las o bucatica si pe mai tarziu. La care eu ii raspund "da' de ce sa ma ingras azi un pic, maine un pic si tot asa? Mai bine mananc tot acum si scap de o grija" :)) Stiu ca nu e bine. Dar imi e si nasol cu programul, ti-am mai zis intr-un comentariu. Dimineata mananc bine si consistent, la munca mananc fructe si doua feliute de paine cu ceva, dar pana ajung acasa si vad ce bunatati am de mancare nu pot sa ma abtin. Chit ca e prajeala, chit ca e fiertura, chit ca e supa/ciorba, eu mananc, frate! Mananc portie serioasa. Atat mi-as dori sa schimb la mine, CAT mananc, nu neaparat ce mananc. Iubesc dulciurile, dar daca nu le am in casa le uit. Doar daca le vad in ochi in bucatarie le devorez instant. In privinta asta nu imi fac probleme. Si ar mai fi hidratarea... poate o sa vi se para amuzant, dar daca beau multa apa e normal sa merg si la toaleta... la munca sunt singura, iar daca beau mai mult de o cana de apa dimineata cand plec de acasa, trebuie sa merg din ora in ora la toaleta. Ori nu pot sa inchid magazinul atat de des ca am nevoi... :)) Bine, pot, dar nu e tocmai ok... :D

    RăspundețiȘtergere
  14. La toate te inteleg!Perfect!:)) Exact asa e si la mine cu dulciurile. Daca nu le vad nu e problema, dar daca sunt acolo nu pot sa le las sa traiasca!:)) Si treaba cu portiile e si la mine problema mare la care lucrez acum intens dupa cum sper ca se observa. Si cu apa te inteleg iar pentru ca am lucrat si eu intr-un magazin. In complex comercial. Si erau bijuterii cu diamante...si era doar vitrina. Nu aveam cum sa incui spatiul si logic ca nu pteam baga totul in seif ca sa merg la toaleta. Mergeam in 10 ore o data la baie si atunci cu inima stransa ca ma gandeam numai la dezastre in care erau implicate si "colegele" de la diferite raioane care ramaneau sa "pazeasca zona".

    RăspundețiȘtergere