miercuri, 3 septembrie 2014

Sub aceeasi stea - recenzie de carte

Numai daca ati trait izolate pe o insula pustie n-ati auzit in ultimul an de cartile lui John Green. Eu eram deja intr-o stare de agitatie maxima pentru ca nu citisem niciuna din ele si nu puteam sa imi dau cu parerea. Cand am prins "Sub aceeasi stea" la reducere nu am stat pe ganduri, am aruncat-o in cos si am asteptat momentul potrivit sa o citesc.

Am vrut din suflet sa nu fiu iar Gica contra si sa imi placa si mie la nebunie o carte mult laudata de toata lumea. Numai ca...a fost doar ok. Nu zic ca mi s-a parut groaznica, dar nici nu as incadra-o la lecturi care ma zguduie din temelii. Pot intelege oarecum de ce toate adolescentele din America (si din Romania) sunt in priza cu cartea si filmul asta, dar din pacate eu cred ca am depasit un pic target-ul de varsta. Sau am devenit extrem de cinica.


Bazele povestii sunt oarecum tulburatoare, poveste de dragoste intre doi adolescenti, Hazel Grace si Augustus Waters care se cunosc la un grup de suport pentru pacientii bolnavi de cancer. Hazel Grace sufera de cancer la plamani, iar Augustus a luptat cu un cancer osos pe care se pare ca a reusit sa il biruie. De aici banuiti si voi, e cu lacrimi, cu iubire eterna cu chestii de genul. Da, mi-a venit sa plang un pic la final, dar sa fie clar, mie imi vine sa plang si la Capra cu trei iezi cand ii haleste lupul pe aia mici. Nu sunt chiar un monument de tarie psihica. Asa ca plansul meu nu e o borna prea fidela pentru cat de buna e o carte.

Ce nu mi-a placut? Mi s-a parut scrisa prea lejer pentru gusturile mele. Da, am inteles ideea, aceea de a trata un subiect tragic cu umor, de a intelege ca pus intr-o postura ingrozitoare poti alege sa te lamentezi sau poti alege sa traiesti frumos cat ai de trait. Numai ca la un moment dat replicile pline de umor mi se pareau efectiv fortate. Personajele erau oarecum neverosimile si parca instabile psihic de la o pagina la alta. Nu zic ca omul nu poate avea multe fatete ale personalitatii, dar la pustii astia nu era nici un fel de coeziune intre trasaturi. Ok, asa sunt adolescentii veti spune. De acord! Numai ca ceva le lipsea ca sa ma faca sa cred in ei. De la fani de literatura SF ajungeau peste o pagina cunoscatori de filosofie, de la umor sec o dadeau in romantism potrivit cu varsta a treia. Nu stiu, pentru mine ceva nu s-a legat.

Actiunea se simte clar ca e facuta sa ajunga scenariu de film. E perfecta pentru asa ceva. Mie mi s-a parut totul prea simplist, prea tras de par, cu personaje prea "de carton". Da sentimentele despre care "e vorba in propozitie" sunt frumoase, inaltatoare, dar la mine nu au reusit sa ajunga. As fi curioasa sa vad filmul, desi am inteles de la cativa cinici ca mine ca ar fi mai prost decat cartea. Desigur fanii cartii spun ca si filmul e fantastic. 

Trebuie sa precizez ca am citit cartea intr-o zi, in vreo 5 ore sau ceva de genul (cu tot cu pauze de mers la baie si mancat de vreo trei ori). Asadar e o lectura easy breezy, lemon squeezy. Merge ca lectura lejera, nu zic nu. Si chiar sunt curioasa sa mai incerc si alta carte de John Green, poate pana la urma devin si eu fan. Overall, zic asa, daca sunteti fani literatura adolescentina, e foarte posibil sa nu va displaca. Dar sa nu ziceti ca nu v-am avertizat!

Posibil ca impresia nu tocmai stralucita sa vina si de pe urma lecturii abia incheiate cu cateva ore inainte de "Sub aceeasi stea". Tocmai terminasem "Pazitoarea tainei" si deja stiti ca scrisul lui Kate Morton e greu de egalat.

Sunt cateva aspecte care te pun pe ganduri in "Sub aceeasi stea" dar contextul cartii nu le-a exploatat suficient incat sa o transforme intr-o lectura cu adevarat inspirationala pentru mine. Poate data viitoare ar trebui sa ma feresc de cartile pe care e scris 14+ avand in vedere ca am aproape dublu varstei respective.

9 comentarii:

  1. Nu mi-o imprumuti? ^_^
    O returnez cu un semn de carte.

    RăspundețiȘtergere
  2. Și eu am citit-o și sincer, sunt de accord cu tine :). Nu mi s-a părut o capodoperă literară cum este considerată și nu pot să înțeleg cum s-a bucurat de atâta popularitate :)).
    Kisses!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma, capodopera literara nu stiu cine o numeste. Nu e, sa fim seriosi, si eu spun asta in contextul in care mi-a placut. Eu ma incadrez in targetul de varsta (ok, deja devine ciudat cand personajele din teen fiction-uri sunt mai mici decat tine, dar fie) si spun ca nu e cea mai cea carte ever (si eu am plans, dar, asa cum ai zis si tu, si eu plang cam la orice), DAR e mai buna decat multe altele din categoria sa (trust me, nu se compara cu Twilight sau alte prostioare in genul). Am citit si mai bune din astea pt adolescenti (vezi Mare Tranquillitatis si We were liars-care e chiar buna, dar nu a fost adusa si la noi, din cate stiu). Ok, m-am intins cam mult. Mai zic doar ca am vazut si filmul care, dupa parerea mea, e cam aceeasi chestie cu cartea, e simpatic si am plans, din nou, de se zguduia cinema-ul cu mine.
    De nenea Green am mai citit vreo 3 carti (Looking for Alaska, An abundance of Katherines si Paper Towns) si sunt cam aceeasi chestie, ma rog, cu mai putina drama, mai mult umor si povestite dpdv al masculului (nu, nu feroce, ci fix opusul in toate cele 3 carti).
    Kisses, R
    Beauty and bargains
    www.beautyandbargainsbyr.wordpress.com

    RăspundețiȘtergere
  4. Pai na, eu n-am auzit de Green asta si chiar sunt cititoare feroce de felul meu. Doar ca prefer carti din alta categorie. Iar dupa aceasta postare, nici ca-mi doresc sa vad cum scrie. Ce sa zic, mie imi plac cartile complexe, cu multe personaje, cu multe legaturi, sa iti tina mintea ocupata - gen "Cantec de gheata si foc" sau multe altele, asta imi vine in cap acum.

    Btw, zicea cineva mai sus de Twilight - desi filmul (de fapt, primele 2, ca pe ele le-am vazut) mi s-a parut o mare porcarie, cartile sunt bunicele. Si am mai citit carti adolescentine - desi am trecut de ceva vreme de varsta aia - care mi s-au parut bune. Acum stii cum e, gusturile nu se discuta :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Cred ca intr-o pauza, printre cartile scrise de Kate Morton as citi-o doar pentru idee. ;))
    Pupicius

    RăspundețiȘtergere
  6. Total de acord cu tine, nici pe mine nu m-a impresionat. Nu zic ca m-a lasat rece, dar oricum, nici nu m-a dat pe spate. E o carte cam pentru adolescenti si atat. Nu zic, au parte de toata compatimirea mea. Dar in lume mai sunt si lucruri mai putin placute, asa ca... Mai am o carte de la Green, ”Cautand-o pe Alaska”, asa ca o sa incerc sa o citesc si pe aceea

    RăspundețiȘtergere
  7. Mie mi-a placut. E drept ca am citit-o dupa ce am vizionat filmul si m-am focalizat mult pe "hai sa vad care-i diferenta dintre carte si film."
    Si am vazut-o. E o chestiune de finete, de detalii caci in esenta e cam acelasi lucru. Doar unele cadre sunt amplasate diferit in film fata de carte si unele scene din carte sunt omise in film.
    Ah si am citit-o in engleza. Nu spun ca in romana n-ar fi buna doar ca e altfel cand citesti originalul decat cand citesti o traducere.
    Mi-a placut pentru poveste si pentru unele citate simple la care spui "Da, asa e." dar stai si le asociezi cu unele momente din viata si parca e totul mai profund si reflectezi asupra situatiei X.
    Mie mi-a placut asta "Some people don't understand the promises they're making when they make them."

    RăspundețiȘtergere
  8. Am verificat acum si au la biblioteca din orasul meu cele patru carti ale lui Kate Morton pe care le-ai mentionat pe blog, le-am trecut pe lista, Si cred ca o sa-l incerc si pe Green asta pentru cand am chef de o lectura usoara.

    RăspundețiȘtergere
  9. N-am citit cartea si nici recenzia ta nu o citisem pentru ca la mine nu merge cu spoilere. Dar...m-a pus un pitic dubios sa vad filmul acum 2 zile(desi era clar ca nu voi mai citi cartea daca am vazut deja filmul). It sucked! Chiar nu inteleg de ce mai folosesc aceasta tema, a fost exploatata suficient. In fine, nu-s chiar atat de inconstienta, subiectul acesta va fi mereu o mina de aur, dar mi se pare ca le lipsesc scrupulele. Boala aceea nu e asa, chiar nu ai cum s-o invelesti in zahar.

    RăspundețiȘtergere