marți, 2 decembrie 2014

Ingeri si demoni - recenzie de carte

Va voi spune pentru inceput ca toata nebunia creata in jurul lui Dan Brown m-a intrigat de acum cativa ani. Totusi am refuzat sa ii cedez pentru ca aveam un feeling ca nu o sa diger ok cartile lui. Eram convinsa ca e literatura conspirationista de duzina si ca nu merita sa pierd timp din viata cu asa ceva. Nu zic ca n-oi fi avut dreptate partial, dar printr-o intamplare pe care azi o consider fericita, libraria online de pe care comand carti mi-a strecurat in pachet cartea asta. Fireste daca a ajuns la mine am zis ca na, ma sacrific si o citesc. Rezultatul acestui "sacrificiu" este ca acum vreau sa citesc TOATE cartile lui Dan Brown.

Actiunea cartii se desfasoara in mod tumultos, pe strazile incarcate de istorie ale Romei si in inima Vaticanului. Profesorul Robert Langdon s-a trezit implicat intr-o conspiratie de nivel apocaliptic, dupa ce a fost chemat sa dezlege misterul unui simbol al unei confrerii presupuse disparuta cu secole in urma. Tensiunea, suspansul, pumnii inclestati sunt la ordinea zilei cand citesti aceasta carte.

Chiar daca exista unele detalii trase de par bine de tot, cumva am reusit sa trec peste ele. Dan Brown are capacitatea de a scrie in asa fel incat parca alergi alaturi de personaje de la un indiciu la altul. Te face cumva sa uiti orice inadvertenta, te face sa crezi caorice e posibil. In literatura asta nu e lucru putin si brusc pot sa inteleg succesul de care se bucura.

Primul meu impuls cu fiecare noua pagina "inghitita" a fost sa imi rezerv bilet de avion direct spre Roma, ca sa pot explora la fata locului. Desi impulsul e unul complet pueril, iti dai seama ca aia e carte adevarata, care te face sa vrei sa pornesti pe urmele actiunii ei. Brusc am regretat ca am avut un ghid cretin cand am fost la Vatican, am regretat ca nu eram mai pusa la punct cu istoria si ca tot ce imi trecea prin cap era setea si foamea chinuitoare.

Lucrul care m-a fascinat de asemenea este toata perioada de documentare care trebuie sa fi stat in spatele cartii. Amanuntele istorice nu sunt toate reale, dar majoritatea da. Sa reusesti sa imbini amanunte istorice, date despre ritualuri religioase la care nu are acces toata lumea, legende despre confrerii satanice disparute...asta cere mai mult decat imaginatie. Asa ca de la un om caruia ii place sa stea prin biblioteci Dan Brown primeste o bila alba de la mine.

Desigur, cartea e vadit scrisa pentru a ajunge scenariu de film (ceea ce s-a si intamplat dupa cum stiti), dar macar e scrisa bine. Ritmul e trepidant si sincera sa fiu nu am simtit ca am devorat aproape 570 de pagini.

Nu o sa sustin acum ca avem de a face cu literatura de cea mai buna calitate. In schimb o sa va indemn sa cititi Ingeri si demoni daca mintea voastra lucreaza la viteze ametitoare, daca va place un picut istoria si vreti sa o priviti si dintr-o alta perspectiva, daca va fascineaza misterele intunecate ale organizatiilor care conduc lumea. De la mine a luat cinci stele meritorii pe Goodreads si acum incerc sa ma hotarasc care va fi urmatoarea carte de Dan Brown pe lista mea!

Voi ati citit cartea asta? Sau alta scrisa de acest autor? Sau poate ati vazut filmele? Care e opinia voastra legata de "fenomenul Dan Brown"?