joi, 26 martie 2015

Alive - recenzie de carte

In ultima vreme nici macar cititul nu m-a mai scos din starea nu foarte buna in care intrasem. Am incetinit ritmul si devoratoarea de carti din mine s-a dus sa moara intr-un colt singurica. Cand am o perioada din asta imi trebuie ceva care sa ma zguduie inapoi in fiinta mea de cititoare avida. Alive a Petronelei Rotar a aterizat la mine in casa exact la momentul potrivit.

Daca dau peste o carte care imi place imi e greu sa o recenzez. Nu pot pune mereu in cuvinte de ce mi-a mers la inima si de ce m-a atins. Mi-e mai usor cand am de scris despre o carte asa si asa. O sa incerc azi sa va spun si cateva aspecte obiective legate de cartea asta, dar in mare parte o sa cititi despre acel "ceva" personal care m-a atras.

De cum am inceput sa citesc cartea am avut un soc. Cartea asta e scrisa asa cum as scrie eu daca nu m-as gandi ca o sa ma citeasca toti cunoscutii (incluzand-o pe mama), daca nu m-ar speria atat de tare sa stau goala in fata omenirii. Cu fiecare pagina am descoperit o femeie vie, care a murit si a inviat in experiente de viata inedite. Cu fiecare regionalism ardelenesc pe care il stiu si il iubesc mi s-a lipit de inima. Cu naturaletea expresiilor licentioase presarate fix unde e cazul mi-a dat senzatia de adevar, nu de literatura fabricata.

Alive e formata din povestiri care compun partial biografia autoarei. Cu toate astea iti dai repede seama ca povestirile alea sunt mai mult de atat. Sunt gura de aer proaspat pe care o cauti cand simti ca te ineci. Cand ai impresia ca deja ti s-au inundat plamanii de atatea griji zilnice. E rush-ul ala de oxigen dupa ce ai stat intr-o intersectie in care te sufoci. Te simti un pic ametit, dar vezi totul mai clar dupa gura aia de aer sanatos! Cam asa s-au desfasurat paginile astea pentru mine.

Am citit suficiente chestii negative legate de stilul Petronelei Rotar. Nu o sa sustin ca sunt o cunoscatoare a literaturii, desi am citit sute de carti la viata mea. Pe mine cartea asta m-a gasit in momentul potrivit. O carte nu e musai sa fie capodopera ca sa iti fie personala si sa te faca sa vrei sa o recitesti imediat ce ai terminat ultima ei pagina. Eu asta am patit. Am simtit nevoia sa iau un creion si sa subliniez pe carte, sa o iau de la inceput. Sau sa imi fac "caiet de citate" ca in liceu si sa ma apuc de transcris. Pentru mine a fost momentul potrivit si mi-a placut la nebunie.

Tipa asta, e un fel de "uite asa vreau eu sa fiu cand o sa ma fac mare". O femeie pe care o vad puternica pentru ca nu a avut alternative. O femeie care s-a invatat pe sine pe dinauntru si pe dinafara fiindca alta cale nu exista.

Sunt persoane care sustin ca e o carte presarata cu platitudini si exagerari. O fi, who am I to judge? Mie mi-a mers la inima si stiu sigur ca voi face ce nu am mai facut de ani de zile. O sa o citesc inca o data in curand!

Mda, nu mi-a iesit deloc treaba, cu obiectivitatea, este? Este! Dar nu e bai, daca doriti pareri mai avizate si detalii mai "tehnice" sunt sigura ca le veti gasi. Daca v-am intrigat insa cu descrierea mea, gasiti cartea in aceasta librarie online, la un pret bun. Eu am in plan sa cumpar si O sa ma stii de undeva si sper sa imi placa la fel de mult!

Ati citit cartile Petronelei? Sau ii cititi blogul? Ce impresie va lasa femeia asta? Doar mie mi se pare o tipa misto?:))