marți, 22 martie 2016

Povestea anticarului - recenzie de carte

Dupa cum va anuntam si saptamana trecuta nu am de gand sa renunt la recenzii. Faptul ca multe mi-ati confirmat ca de fapt interes exista, doar ca lumea nu prea comenteaza la aceste articole...cum sa zic eu? Mi-a dat aripi! Asa ca azi revin cu recenzia unui roman care mi-a placut foarte mult.

Povestea anticarului de Charlie Lovett e o savuroasa incursiune in lumea anticarilor, bibliotecarilor, pasionatilor de carte in general. Nu este insa o incursiune oarecare ci o calatorie incarcata de mistere, aventura si neprevazut.

Dintotdeauna mi-au placut romanele cu incarcatura istorica, iar acesta se incadreaza perfect in categorie. Cu capitole ce penduleaza intre prezen si trecut, cartea te prinde in mreje si e genl acela din care trebuie sa tot citesti pana constati ca deja e foarte tarziu in noapte si a doua zi tu ar trebui sa fi un adult functional.

Peter Byerly, personajul principal este un anticar american care se muta in Oxfordshire dupa moartea timpurie a sotiei sale. Avand in vedere ca intreaga sa personalitate sta sub semnul unor anxietati si temeri pronuntate, pierderea Amandei l-a lasat fara scutul sau de aparare si fara pofta de viata. Totul e insa pe cale sa se schimbe cand descopera intr-un magazin cu carti vechi un portret in acuarela din care il priveste chiar chipul sotiei sale. Sau cel putin asa pare, caci tanara respectiva seamana izbitor cu cea alaturi de care si-a petrecut cei mai frumosi ani din viata. Din acel moment Peter porneste intr-o cursa contra cronometru pentru a dezlega nu doar misterul acuarelei ci si unul mai mare de atat, unul la care a visat de-a lungul intregii sale cariere. Incercarea de a demonstra sa Shakespeare e autorul adevart al pieselor ce ii sunt atribuite e un vis din tinerete al lui Peter iar acum se vede pus in fata posibilitatii de a-l implini. Numai ca lucrurile nu sunt chiar atat de simple cum am putea crede.

Istoria artei si a literaturii, impletite cu o poveste de dragoste salvatoare fac din aceasta carte o adevarata bijuterie din punctul meu de vedere. Stilul in care e scrisa e unul accesibil, fara insa a da impresia de simplism. Cu siguranta orice pasionat de literatura ar trebui sa citeasca acest roman, pentru ca partea de fictiune completeaza minunat partea de adevar istoric. Se vede ca autorul insusi este un anticar impatitmit, nu ai cum sa nu iti dai seama de acest lucru.

Asadar, tuturor celor care au un cult pentru carte, un cult pentru clasici si pentru istoria literaturii, le lansez invitatia de a adauga acest volum in lista de lecturi obligatorii. Eu cochetez cu ideea de a cumpara din libraria online favorita inca un roman scris de Lovett, dar adevarul e ca teancul meu de citit e suficient de inalt momentan. Poate totusi mai am rabdare pana apare tradus, nu ca mi-ar fi dificil sa il citesc in engleza. Hmmm...decizii, decizii!

Voi ce mai cititi fain zilele astea? Desi poate ar fi mai bine sa nu stiu ca iar cresc lista!