joi, 20 octombrie 2016

Un apartament la Paris - recenzie de carte

In 2010 somnul de frumoasa adormita al unui apartament de poveste a fost intrerupt. Dupa 70 de ani, in Paris s-a deschis un taram de-a dreptul magic, o locuinta privata care ramasese inchisa, pazindu-si cu inversunare secretele. Apartamentul lui Marthe de Florian a aprins imaginatia tuturor pasionatilor de istorie si arta. O adevarata pestera a comorilor, apartamentul rivaliza cu siguranta cu orice muzeu avand in vedere piesele de mobilier si arta care se gaseau in interioarele sale.

Adevarul si numai adevarul. Sincer, cu asa un subiect nici nu e greu sa brodezi un roman. Uneori povestea adevarata e suficient de puternica incat doar cu cateva detalii sa poti avea o capodopera.
Cert este ca din clipa cand am aflat de cartea lui Michelle Gable, Un apartament la Paris, am vrut sa o citesc. Iubesc Parisul, iubesc istoria, as dormi in galerii de arta si as trai printre vechituri cu draga inima. Asadar am dat rapid o comanda pe libraria online frecventata cel mai des si am inceput sa devorez povestea lui Marthe de Florian imediat ce am primit coletul.

April Vogt este experta in mobila europeana a casei de licitaii Sotheby's care trebuie sa evalueze comorile din apartamentul trezit la viata a lui Marthe, o demimondena celebra a Parisului de la sfarsitul veacului al XIX-lea. Ceea ce April nu banuieste insa e faptul ca va da peste niste jurnale absolut incredibile care ii vor permite accesul la niste secrete care vor face intreaga ei existenta sa se invarta in jurul destinului lui Marthe.

Descoperirea unui tablou de celebrul Giovanni Boldini, necunoscut pana atunci publicului, este suficienta ca sa o vrajeasca ireemediabil. Pictura care o infatiseaza chiar pe Marthe a starnit cu adevarat un val de uimire in 2010 si a fost vanduta la un pret exorbitant de 2,1 milioane de euro.

Michelle Gable pluseaza cu o complicata descendenta pe care Marthe nu o dezvaluise niciodata. Isi imagineaza toate acele legaturi fascinante pe care tanara demimondena le avusese cu oameni de geniu, care au marcat la Belle Epoque prin operele lor. Parisul fascinant al acestei perioade ni se dezvaluie in tuse la fel de precise ca cele ale portretistului favorit al momentului.

Cartea penduleaza intre prezent si trecut, punand in evidenta si problemele pe care April Vogt le intampina in casnicie. Ei bine, va marturisesc ca pe mine partea asta nu m-a prins deloc. Mi s-a parut ca povestea ei scartaie, ca personajul e neverosimil, nevrotic, instabil si usor de demontat. Singurele momente cand April parea simpatica erau cele in care obsesia ei pentru Marthe iesea la suprafata. Posibil sa nu am o opinie populara, dar recenziile sunt subiective, asa ca banuiesc ca ma veti ierta pentru indrazneala.

Dupa cum spuneam si la inceput, cu asa un subiect e greu sa nu iasa ceva frumos. Si asa si este. Adevarul e insa ca se putea mai bine de atat. Cu siguranta insa acest roman nu e de ocolit cand popositi in sectiunea de beletristica de pe Libris. E genul de lectura care va va deschide apetitul pentru mai mult frumos in viata voastra, pentru mai multa cultura si pentru mai multe momente in care sa reflectati la tot ce inseamna trecutul unui om. Eu am zabovit ceva ore admirand online operele lui Boldini despre care nu stiam mare lucru pana in acest moment si m-am indragostit iremediabil de tablourile sale. Chiar daca acesta ar fi fost singurul beneficiu al lecturii si tot e mare lucru, nu?

Sursa fotografiilor cu apartamentul lui Marthe de Florian o puteti gasi aici.