Casa de la Riverton - recenzie de carte

A trecut ceva vreme de la ultima mea recenzie si m-am gandit ca ar fi cazul sa va povestesc despre ce am mai citit, nu? Cartea de azi e o adevarata comoara, de neratat pentru iubitorii romanelor cu iz istoric, asa ca o sa incerc sa va tentez putintel.

Prima mea intalnire cu romanele lui Kate Morton s-a produs acum cateva luni prin intermediul Gradinii uitate. Fara dubiu Gradina uitata ramane preferata mea, m-a facut sa ma indragostesc iremediabil de aceasta autoare si va recomand din tot sufletul sa o cititi. Apoi am citit Orele indepartate. Acelasi stil inconfundabil, poate un picut mai inceata povestea. Era firesc sa pun mana si pe Casa de la Riverton, care este de fapt romanul ei de debut, bestseller in Marea Britanie si USA, tradus in treizeci si doua de tari si vandut in prezent in peste 1,5 milioane de exemplare.

Stiind acum cam cu ce "se mananca" aceasta autoare am fost usor surprinsa de cifrele impresionante de vanzari pentru ca pot spune cu tarie ca stilul ei nu e pentru toata lumea. Cum spuneam, bucatica de istorie cuprinsa in cartile ei e atat de veridic redata incat nu poti sa nu iei parte cu toata fiinta ta la intamplari.



Latura gotica a romanului, povesti ascunse din familii nobiliare, crime, iubiri interzise din trecut m-a tinut prizoniera vreo trei zile. Citeam si uitam sa mai respir, citeam si cate 5 minute cand aveam timp numai sa mai avansez si sa aflu ce se intampla.

Grace Bradley isi rememoreaza momentele din viata care au bantuit-o in fiecare clipa. In apropierea mortii ea dezvaluie povesti si secrete care i-au apartinut numai partial. Viata ei a ramas legata pe vecie de cea a surorilor Hartford, stapanele ei (doar atat?) de la conacul Riverton, unde fusese servitoare cu zeci de ani in urma. Vinovatie, dovada ca un amanunt minor poate schimba definitiv vietile tuturor, o poveste captivanta. Chiar daca la un moment dat incepi sa banuiesti cum se va desfasura firul povestii, nu conteaza, scriitura e atat de buna incat nu ai cum sa renunti la ea. Si e posibil ca asteptarile sa iti fie oarecum date peste cap.

Personajele sunt extrem de bine conturate. Surorile Hartford, vazute prin amintirile lui Grace, isi arata firile extrem de diferite si te fac sa ai sentimente puternice pentru fiecare dintre ele. Eu cel putin devenisem putin dubioasa in inversunarea mea impotriva uneia dintre ele. Traiam cum traieste bunica telenovelele, cand se cearta cu personajele negative. 

Mai mult de atat, povestea fiind spusa mai ales din perspectiva lui Grace (ajunsa acum o batranica venerabila de nouazeci si multi ani) m-am trezit identificandu-ma cu ea intr-o asemenea masura incat faceam niste trebusoare ciudate in viata de zi cu zi. Niciodata n-am frecat si lustruit oale de inox cu mai multa abnegatie, gandindu-ma la ea, cum ar fi fost mustrata de majordom daca nu isi facea treaba corespunzator. Mda, personajul e atat de puternic incat mi-a transformat gandurile in cele ale unei servitoare de la inceputul secolului XX. Stiu ca pare absurd, dar asa sunt eu cand ador o carte.

Recunosc ca e posibil sa fiu subiectiva avand in vedere ca mereu am avut o afinitate pentru povestile cu conace englezesti si ca perioada razboaielor mondiale mi se pare fascinanta. Cartea asta le cuprinde pe amandoua, asa ca n-am ce sa cer in plus. E fictiune, dar stii ca e si adevar sub spoiala de fictiune.

I-am dat cinci stelute pe Goodreads fara sa stau pe ganduri. Daca sunteti fane ale acestui gen, fuguta sa o cititi! Si musai nu uitati sa treceti pe lista si Gradina Uitata.

Momentan sunt adancita intr-un roman de proportii epice, care imi place foarte mult si despre care sper sa va pot povesti curand. Sau in fine, cat de curand voi dovedi cele inca 450 de pagini care ma asteapta. Am citit deja vreo 300. Ahhmmm...
Voi ce ati mai citit frumos/interesant/captivant in ultima vreme?

Share:

11 comentarii

  1. Si mie imi place super mult Kate Morton! Am citit pana acum Gradina uitata si Casa de la Riverton si mi s-au parut super interesante ambele. Acum o sa caut si eu "Orele indepartate".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Orele indepartate nu m-a prins la fel de tare, dar cred ca eram usor "obosita" dupa o alta carte grea si stufoasa citita inainte si de aceea nu a avut asa impact.

      Ștergere
  2. Pare tare interesanta. O notez, poate va veni si vremea cand o voi citi. Momentan sunt fascinata de "Povestea vieții mele", Maria, Regina României. Și mie îmi plac mult cărțile cu iz de istorie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ahhh, de cand vreau si eu sa citesc cartea aia! O sa ii vina si ei randul!

      Ștergere
    2. Am primele doua volume. Cand vrei, ti le imprumut cu drag!

      Ștergere
  3. Eu am citit 'Gradina uitata' si 'Distant hours' si desi prima m'a facut sa ma indragostesc de Kate, si chiar mai mai sa vars o lacrima, doua, a doua ramane preferata mea :) Cu urmatoarea ocazie iau la devorat si 'Casa de la Riverton' :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Neaparat ia si Casa de la Riverton. Fara dubiu o sa iti placa!

      Ștergere
  4. Stiu ca nu ne potrivim la gusturi, dar pare interesanta. :D
    Eu tocmai am terminat Panza de paianjen (pentru a patra sau a cincea oara si o sa o citesc in fiecare an cat o sa traiesc :D) si m-am apucat de o imitatie ieftinuta a lui Harry Potter, Daca ti-as spune ca te iubesc, ar trebui sa te omor. Nici macar nu stiu daca asta e titlul corect. In fine. Limbaj pentru adolescente, actiune pentru si cu adolescente... in fine, vedem noi ce e de capul ei. :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei, uite ca te contrazic. Ne potrivim dar nu mereu. Panza de paianjen e cam in top 10 carti romanesti. Daca nu cumva chiar in top 5. O iubesc. Am citit-o de 6 ori cred. Si o sa o mai citesc. Eu vad ca mi-e tot mai greu cu d-astea de adolescente. Daca e usurica macar sa fie de oameni mari!:))) Si sa stii ca eu banuiesc ca totusi ti-ar placea cartile asteia. De ce? Pentru ca partea aia istorica e numai fundal, asa cum e oarecum si la Panza de paianjen. Sincer, eu zic sa incerci!

      Ștergere
  5. Pe mine m-ai prins cu conacele englezesti si perioada razboaielor mondiale. Daca are iz englezesc ...o vreau si eu! Neaparat!
    Pupicius

    RăspundețiȘtergere