miercuri, 5 noiembrie 2014

Gargui - recenzie de carte

Cand Diana mi-a recomandat cartea asta recunosc ca nu m-a prea tentat. Totusi pentru ca ea mi-a imprumutat-o si pentru ca gusturile noastre literare sunt extrem de similare, am decis sa ma apuc de lecturat. Pot sa afirm ca nu mi-am pierdut timpul degeaba. Am decis sa va povestesc si voua un pic despre ea. Cu puncte tari si puncte slabe, pentru ca voi sa decideti daca aceasta carte vi s-ar potrivi sau nu.

Gargui este romanul de debut al canadianului Andrew Davidson, romani care s-a bucurat de vanzari record si notorietate uriasa inca de la lansare. Oare de ce? Haideti sa vedem!

Povestea e redata din perspectiva personajului principal, un barbat frumos, viciat profund din punct de vedere moral, cu niste apucaturi destul de indoilenice si un trecut "interesant". Romanul debuteaza cu un groaznic accident pe care el il sufera, accident care il va transforma atat fizic cat si sufleteste.

Marturisesc deschis ca nu sunt o persoana foarte pudica sau care sa aiba probleme cu limbajul vulgar daca isi are locul lui intr-un text literar. Desi am fost avertizata legat de exprimarile licentioase, nu m-a deranjat catusi de putin folosirea de diverse organe in text. Pentru ca fara aceasta exprimare, personajul nostru nu ar fi parut veridic. Descrierile extrem de detaliate ale ranilor sale in schimb mi-au facut stomacul sa tresalte un pic. Aproape ca imi puteam imagina durerea.

Gandurile de anihilare a propriei persoane ii sunt intrerupte de aparitia unei femei misterioase, Marianne Engel, care reuseste sa il fascineze si sa il intrige cu povestile sale. Credinta in suflete pereche, impletirea povestilor din trecut, sunt din punctul meu de vedere partea cea mai bine gandita a cartii. Felul in care se impletesc destine din secole diferite, de pe continente diferite dau impresia de carte politista si roman istoric all in one.

Marianne, sculptorita de garguie ii arata personajului principal o dimensiune a existentei despre care nu a vrut sa afle inainte de accident. Problema principala este ca el nu stie ce sa creada cu adevarat despre Marianne. Pot fi istoriile ei adevarate, sau e doar o biata schizofrenica care refuza tratamentul?

Cum va evolua povestea celor doi? Cititi si veti afla.

Ce nu mi-a placut? Mi s-a parut ca unele parti au fost extrem de neverosimile, Marianne mi s-a parut un personaj destul de eteric si lipsit de consistenta. Poate si pentru ca personalitatea ei varia in functie de povestea pe care o spunea, poate pentru ca autorul a incercat sa redea tumultul nebuniei. Nu am reusit sa apreciez efectul artistic ci doar sa ma enervez pe alocuri. Personajul principal l-am detestat in general, dar la un moment dat a devenit tolerabil.

Pentru mine cartea asta a avut pana la urma ceva magnetic. Nu stiu daca e musai o capodopera dar daca aveti cateva zile la dispozitie, eu zic ca merita citita!